Blar i USN Open Archive på forfatter "Mjøberg, Anne Grethe"
-
Barn med utrygg tilknytning på småbarns avdeling i barnehagen
Gaasholt, Egle (Master thesis, 2022)Nærmest 90% av norske ettåringer starter i barnehagen hvert år. De kommer fra ulike familieforhold og har forskjellige relasjonserfaringer fra samspill med sine nærmeste. Det antas at ca. 30% av norske barn har en eller ... -
Barnets stemme i tverretatlig samarbeid
Haraldstad, Silje Marie; Pettersen, Silje Kjelstrup (Master thesis, 2022)Denne studien har til hensikt å belyse barnets stemme og medvirkning i et tverretatlig samarbeid hos barn med autismespekterforstyrrelser. Barnekonvensjonen (2003) artikkel 12 slår fast at alle barn har rett til å gi uttrykk ... -
Dokumentanalyse av to styringsdokumenter- med fokus på inkludering, tilpasset opplæring, universell opplæring og kompetanseutvikling
Kvist, Malin Marie; Torgersen, Caroline (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av to styringsdokumenter som omhandler skole og utdanning. Oppgaven bygger på problemstillingen “Hvordan ivaretas inkluderingsprinsippet i styringsdokumenter som omhandler tilpasset ... -
" Så bra at du ser det, så heldige de er som har deg!" En kvalitativ studie av seks assistenters opplevelse av assistentrollen i skolen i et mulighetsperspektiv
Larsplass, Hilde Jørgensen; Nøkleby-Karlsrud, Randi (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler fenomenet assistenter som ressurs, og har som formål å få et innblikk i assistentenes livsverden og slik synliggjøre deres perspektiv på assistentrollen i skolen. Motivasjonen for temaet har ... -
Skjerming i pedagogisk virksomhet
Johansen, Pia Borge; Gressli, Hege Anette Sjøgren (Master thesis, 2022)Denne studiens formål er å få innsikt, kunnskap og bevissthet om tiltak i skolen overfor elever med utagerende atferd som kan ha preg av skjerming. Vi har utarbeidet følgende problemstilling: Hvordan og hvorfor gjennomføres ... -
Studentaktiv forskning – Metode(r) for utvikling av kompetanse
Mjøberg, Anne Grethe (Chapter, 2017) -
Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe (Journal article; Peer reviewed, 2017)Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt kvaliteten på inkluderingen ...